Ziekenhuizen

In Nederland is steeds meer aandacht voor opslag en logistiek in ziekenhuizen, onder meer door de groeiende focus op zorgkosten.  Kardex Remstar levert oplossingen voor elke ziekenhuisafdeling, maar ook als onderdeel van een algemeen pakket van logistieke maatregelen. Alle oplossingen zijn ontwikkeld om ruimte te besparen en garanderen dat de goederen veilig en schoon worden opgeslagen en verwerkt. De tijd die het personeel bespaart, komt daardoor ten goede aan de zorg voor patiënten.


Optimalisatie van opslag met automatische opslagsystemen op verschillende verdiepingen

Kardex Remstar heeft opslagsystemen ontwikkeld en geïnstalleerd die meer dan 30 meter hoog zijn en zich uitstrekken tot over zes verdiepingen. De afmetingen kunnen aan de situatie in elk ziekenhuis worden aangepast. Goederen worden ontvangen en opgeslagen op de laagste verdieping. De trays met goederen kunnen vervolgens via het automatische opslagsysteem naar de verschillende verdiepingen worden getransporteerd. Vervolgens hebben de medewerkers op elke verdieping - na te zijn ingelogd - toegang tot de goederen die hun afdeling nodig heeft. Met andere woorden: het automatische opslagsysteem fungeert niet alleen als centraal magazijn, maar ook als depot voor verschillende ziekenhuisafdelingen en als transportsysteem.  Daarnaast kan het automatisch opslagsysteem zelfs het klimaat reguleren conform de cleanroom-normen zoals EN – ISO klassen 5 tot en met 8. Ook bestaan er mogelijkheden voor het reguleren voor de temperatuur en de vochtigheid. Het automatische opslagsysteem is extreem stil. Kardex Remstar kan middels een test ter plekke de maatregelen nemen die voorkomen dat de geluidsnormen worden overschreden.

De voordelen in het kort

  • Grote ruimtebesparing. Neem een automatisch opslagsysteem dat 25 meter hoog is en vijf bedieningsopeningen kent – één op elke verdieping. Als het systeem tien m2 van het vloeroppervlak in beslag neemt, verschaft het 600 m2 aan opslagruimte, in totaal goed voor 92 m3.
  • Geen ongeoorloofde toegang. De ziekenhuisgoederen liggen in een afgesloten systeem. Medewerkers moeten inloggen om erbij te kunnen.
  • Hoge efficiëntie en meer tijd voor patiënten. Goederen worden automatisch getransporteerd van de centrale opslag naar elke afzonderlijke afdeling.
  • Schone en veilige opslag en verwerking. Het is mogelijk om de goederen op te slaan in een klimaatgecontroleerde omgeving. Ook steriele artikelen passen hierin. Er is geen ongeoorloofde toegang, wat gegarandeerd leidt tot beter voorraadbeheer.
  • Meer ruimte voor patiënten. Het automatische opslagsysteem kan geheel of deels fungeren als opslagruimte voor elke afzonderlijke afdeling.
  • Betere ergonomie voor medewerkers. Alle goederen worden aan de medewerkers aangeleverd op ergonomische werkhoogte

 

Oplossingen van Kardex Remstar voor elke ziekenhuisafdeling

Kardex Remstar heeft een breed aanbod van kleinere automatische opslagsystemen die in ziekenhuisafdelingen kunnen worden gebruikt voor steriele artikelen of veiligheidsvoorraad. De automatische opslagsystemen kunnen worden aangepast aan de hoogte van de ruimte. Alle trays worden automatisch naar medewerkers getransporteerd op ergonomische werkhoogte. Omdat de ruimte optimaal wordt benut, kan het aantal vierkante meters met 50 tot 70 procent omlaag in vergelijking met conventionele stellingsystemen. Bovendien is ongeoorloofde toegang niet mogelijk. Het automatische opslagsysteem is eenvoudig te bedienen: met slechts twee of drie keer drukken op knoppen kan iedereen de gevraagde artikelen verzamelen.

Referenties

Kardex Remstar heeft referenties met grotere logistieke oplossingen en kleinere individuele oplossingen met automatische opslagsystemen voor afzonderlijke afdelingen. Daartoe behoren onder meer de ziekenhuizen in Hillerød en Karlstad, het academische ziekenhuis van Odense en de ziekenhuizen in Nordkarelien, Kolding en Esbjerg . Aarzel niet om met ons contact op te nemen voor meer informatie.